Restaurowanie motocykla należy bezwzględnie rozpoczynać od sprawdzenia, czy rama motocykla jest prosta. Widoczne ślady po przebytym wypadku lub inne znamiona świadczące o trudnej przeszłości motocykla wymagają sprawdzenia w specjalistycznym zakładzie prawidłowości wszystkich wymiarów ramy i jej ewentualnego naprawienia.
Najprostszą metodą sprawdzenia geometrii ramy jest zamontowanie do niej silnika, skrzyni biegów i przekładni głównej. Przekładnia główna powinna dać się zamontować do ramy bez wystąpienia naprężeń. Wałek napędowy nie może mieć większego przesunięcia osiowego na linii przekładnia główna – skrzynia biegów jak 2- 3 milimetry. Praktycznie wałek napędowy powinien dawać się przesuwać w przód i do tyłu w zakresie kilku milimetrów tylko przy użyciu siły jaką dysponują nasze palce. Niewielki pionowe przesunięcie wałka na linii skrzynia biegów – przekładnia główna kompensuje się przy pomocy stalowych podkładek regulacyjnych (nr katalogowy 1515). W przypadku, gdy nie uzyskamy wyżej opisanego stanu należy dokonać prostowania ramy. Najczęściej sami nie damy sobie rady i trzeba będzie się zwrócić do warsztatu, który dysponuje odpowiednią wiedzą i oprzyrządowaniem.
W trakcie produkcji KS 750 dokonano wielu niewielkich modyfikacji ramy motocykla.
Numer ramy | 1.Emblemat |
2.Wzmocnienie, góra, prawa strona |
3.Wzmocnienie, dół, prawa strona |
4.Wzmocnienie, góra, lewa strona |
5.Oliwiarka |
6.Tabliczka "Entsört...", u góry |
7.Tabliczka "Entstört...", prawa strona |
8.Poduszki kolan |
605 547 | Nitowany | Brak | Brak | Brak | Brak | Jest | Brak |
Tylko do numeru 609 809 |
606 412 | Tłoczony | Krótkie | Krótkie | Brak | Brak | Jest | Brak | Brak |
607 175 | Tłoczony | Krótkie | Krótkie | Brak | Brak | Brak | Jest | Brak |
608 647 | Tłoczony | Długie | Krótkie | Długie | Jest | Brak | Jest | Brak |
609 809 | Tłoczony | Długie | Krótkie | Długie | Jest | Brak | Jest | Brak |
1 – Emblemat. Emblemat Zündapp był nitowany lub bezpośrednio tłoczony z lewej strony główki ramy.
2 – Z tyłu po prawej stronie u góry znajduje się wzmocnienie. Występowało krótkie i długie wzmocnienie.
3 – Z tyłu ramy po prawej stronie na dole znajdowało się zawsze krótkie wzmocnienie.
4 – Z tyłu ramy po lewej stronie u góry był brak wzmocnienia lub długie wzmocnienie.
5 – Na górze ramy na środkowym łączniku znajduje się kątownik oporowy dla oliwiarki umieszczonej w uchwycie ( numer w naszym katalogu 1065). Tam też są 2 otwory o średnicy 6,5 milimetra.
6 –Tabliczka„Entstört” umieszczona po prawej stronie łącznika środkowego ramy.
7 – Tabliczka „Entstört” umieszczona po prawej stronie ramy na jej górnej części.
8 – Poduszki kolan. Według danych producenta występowały tylko do numeru 603 340.
Poniżej umieszczam kilka zdjęć udostępnionych nam przez Hansa Petera Hommesa. Ilustrują one po części jak zbudowana była rama motocykla ZÜNDAPP KS 750.
Na tych zdjęciach widoczny jest ten sam fragment przestrzelonej ramy.
Ta część ramy wykonana była z rury owalnej w górnej części, a przechodzącej na dole w rurę o przekroju cylindrycznym. Grubość ścianki rury wynosi 5 mm. Może ktoś wie jakiej metody użyto przy produkcji tego fragmentu ramy? Na pierwszy rzut oka musiała to być dość skomplikowana technologia. A może się mylę?
Ostatnie zdjęcie polecam wszystkim, którzy dokonują napraw ramy KS 750. W części, gdzie łączy się górna część ramy z rurą przechodzącą dalej z owalu w cylinder umieszczone jest wzmocnienie zbliżone grubością ścianki do rury zewnętrznej. Dlatego, gdy w okolicach spawu łączącego pojawią się rysy świadczące o osłabieniu konstrukcji nie wystarcz płytkie nacięcie i jego zaspawanie. Ingerencja musi sięgać głębiej, aż do wewnętrznego wzmocnienia.